Děti a reklama
Děti do 10 let věku představují skupinu spotřebitelů, která je reklamou nejvíce ovlivnitelná. Především televizní reklamy vzbuzují u dětí nekonečná přání. Jejich nenaplnění pak může malé diváky frustrovat.
Nemůžete koupit všechno
Jako rodiče si samozřejmě nemůžeme dovolit koupit dětem vše, co vidí v televizi. To lze většině dětí celkem rozumně vysvětlit. Při vysvětlování můžete použít svůj vlastní příklad – že v televizi každodenně vidíte spoustu zajímavých věcí, ale nemůžete si dovolit všechny koupit. Musíte zaplatit inkaso, autoservis, atd. Podle psychologů bychom však dětem některé věci dopřát měli. Například když jsou absolutním hitem fialoví koníčci, anebo slizké balónky, a každý ve třídě kromě našeho dítěte tyto hračky má, hrozí outsiderství. Tedy, že ho ostatní děti z kolektivu vyloučí. Ovšem pozor, dítě může tento argument používat jako oblíbenou výmluvu. V tomto případě je dobré, promluvit si s ostatními rodiči.
Nejde jen o peníze
Reklamy neútočí pouze na naše peněženky, ale ovlivňují vývoj našich dětí. V dnešním konzumním světě dokonce reklamní slogany nahrazují lidovou slovesnost, jako jsou říkanky, básničky, přísloví, atd. Všimněte si také, že první pořad, na který se dokáže už roční dítě soustředit, je právě reklama. Do tří let věku dítě nerozpozná rozdíl mezi reklamou a ostatními televizními pořady. Předškoláci a mladší školáci přibližně do 10 let mají reklamy rádi, s nadšením je sledují a nechávají se jimi inspirovat. (Nyní ponechme stranou, že reklamy ovlivňují také jídelníček našich dětí.) Do té doby je třeba s dětmi o reklamě mluvit, abyste jim pomohli se v jejím světě zorientovat.
Přečtěte si také